Preambul:
In urma reamenajarilor din municipiul Constanta, sensuri unice, locuri de parcare, anularea unui sens pe bd. Tomis, facand loc in bataie de joc la 2 benzi speciale de autobuz, 2 linii dintre care una (42) nu mai este de actualitate (ducea calatorii in zona comerciala Tomis Mall, zona moarta actualmente), trece un autobuz la 2-3 minute. Zona nu se aglomera niciodata de masini sa fie nevoie de acele benzi speciale.
Ce efect a avut acest lucru? Canalizarea intregului trafic din zona de sud, Poarta 2, spre nordul orasului doar pe o singura starda, Mircea cel Batran, care este o strada simpla, nu un bulevard. Deci aglomeratie mare in mod normal si calvar la orele de varf.
Situatie:
Strada Mircea cel Batran, segmentul cuprins intre Capela Militara (Spitalul Judetean) si eMag. Sens unic, 2 benzi de circulatie, o banda cu locuri de parcare pe stanga, semne de oprirea interzisa pe tot segmentul.
La semaforul de la Capela se face verde, se pleaca la vale pe 2 benzi si 50m mai jos, in fata magazinului Profi, o masina din coloana de pe banda I opreste ca cineva din dreapta (de obicei sotia) sa coboare la magazin, ba mai zaboveste putin sa isi ia din portbagaj sacosile. Tot fluxul de pe banda I este blocat, in loc sa treaca 30 masini pe banda I in cele 30 secunde de verde al semaforului, trec 5-6, unele raman si blocheaza intersectia dupa ce se face rosu.
Legislatia permite acest lucru, este regulamentar. Insa deranjul provocat celor din jur este de neconceput, este prea mare.
Bunul simt ne indeamna sa gasim un loc de oprire pe stradutele laterale din spatele blocurilor, unde sa parcam si sa mergem 100-200m pana la magazin sau daca doar lasam pe cineva, sa ne continuam drumul din acea locatie, chiar daca suntem nevoiti sa facem manevre in plus cateva stradute ocolitoare si sa asteptam un pic la prioritate ce trebuie sa o acordam cand revenim pe artera principala.
In fond cel care are nevoie acolo trebuie sa se deranjeze, sa astepte, sa ocoleasca. Nu sunt obligati alti 30-40 de participanti la trafic sa astepte, sa intarzie, pentru el, sa consume carburant aiurea.
In final e vorba de proportie, 1 la 30-40 ceea ce ar trebui sa ne indemne sa nu abuzam de drepturi, cand evident deranjam in jur si mai ales pentru ce scop!
Nu mai spun ca situatia se complica cand unul de pe banda 2 opreste ca doreste sa parcheze pe stanga, regulamentar, caz in care s-a blocat toata artera pentru 30 sec.